SPA, een familieverhaal
Terug
Als je SPA® drinkt, drink je niet zomaar water. Je proeft ook een verhaal. Het verhaal van een Belgisch familiebedrijf, met wortels aan het begin van de vorige eeuw en gebouwd rond sterke en duurzame familiale waarden. Sinds 1921 is het merk onafhankelijk en in familiehanden kunnen blijven. Het is een mooie, Belgische successtory die het verdient om verteld te worden.

Een saga gedragen door de familie du Bois
Al een eeuw belichaamt de familie du Bois de ondernemingsgeest van SPA®. Generaties vernieuwers, zoals Ernest, Guy Jacques of Guy Bernard du Bois, hebben het bedrijf stukje bij beetje gevormd, van lokaal en ambachtelijk tot een gerespecteerde Europese industriële speler. Vandaag is het Marc du Bois, die het bedrijf al meerdere decennia leidt. Als meerderheidsaandeelhouder blijft hij trouw aan zijn familiale erfgoed.
Een familiebedrijf op mensenmaat
Marc du Bois moest serieuze persoonlijke uitdagingen doorstaan. Die hebben zijn gedrevenheid om de familiemissie verder te zetten eigenlijk alleen maar versterkt. Maar het is vooral de menselijke kracht van SPA® – al de mensen die er werken – die de rijkdom uitmaken van ons favoriete Belgische watermerk. Werken bij SPA®, dat doe je ook van generatie op generatie. Zo blijft SPA® een bron van lokale trots voor elke inwoner van Spa.
Een lokaal bedrijf, geen anonieme multinational
SPA® is geen anonieme reus. Het is een Belgisch bedrijf, dat verankerd is in onze regio’s, dat kiest voor een lokale en verantwoorde strategie, in plaats van voor expansie omwille van de expansie. Wist je dat SPA® niet verder dan 500 km van zijn bron exporteert? Water over duizenden kilometers vervoeren? Dat heeft voor SPA® geen enkele zin. Meer daarover lees je in dit artikel.

Duurzaamheid is geen trend, maar een historisch engagement
Lang voor duurzaamheid een modewoord werd, zette SPA® al concrete stappen op dat vlak: vanaf 1889 begon het bedrijf met de bescherming van zijn bronnen, met een allereerste, unieke beschermingsperimeter in Europa. Het is het beschermingsinstinct van SPA® voor zijn bron, zijn water én de Belgen. Exact het thema van onze nieuwste campagne, trouwens. Ontdek er hier alles over.

Traditie met een hart voor innovatie
SPA® vindt zijn weg tussen innovatie en traditie. En dat doen we al sinds de oprichting van het eerste hydrologielaboratorium in Europa, in 1931. Daarmee waarborgen we al bijna een eeuw de kwaliteit van ons water. En vandaag leeft onze innovatieve spirit voort in onze duurzaamheidsinitiatieven en onze lichtere, duurzamere verpakkingen, zoals het Eco Pack. Daarom ook moedigen we de korte keten aan en zetten we steeds meer stappen richting koolstofneutraliteit.

En dat doet goed, niet?
De globaliserende wereld doet ons soms vergeten waar alles vandaan komt. Bij SPA® weet je het zeker: het water dat je drinkt is het product van een Ardense familiebedrijf, dat betrokken en verantwoordelijk is én dat ook blijft.
Wil je nog meer ontdekken over het water van SPA®? In dit artikel vind je nog meer verrassende feiten over SPA® die je (nog) niet wist.
Gepubliceerd op 20 October 2025.