SPA Reine bestaat 100 jaar!
Terug
Dit jaar viert het natuurlijke mineraalwater SPA® Reine zijn 100ste verjaardag. Een mooi moment om eens langs de evolutie en de geschiedenis van dit iconische, 100% Belgische water te lopen.
1583
Het natuurlijke mineraalwater van SPA® wordt voor de eerste keer gebotteld en geëxporteerd. Het was toen al bekend om zijn weldadige werking. Men kwam uit alle uithoeken om ervan te genieten.
1895
Koningin Marie-Henriette, echtgenote van Leopold II, vestigt zich in Spa en brengt er de zeven laatste jaren van haar leven door. Ter ere van haar wordt de bron van Spa omgedoopt tot SPA® Reine. In 1996 heeft een van de waters ook de naam ‘Marie-Henriette’ gekregen, eveneens ter ere van de koningin.
1921
De ‘Compagnie fermière des eaux et bains de Spa’, opgericht in 1912 met een monopolie op de exploitatie van de waters van Spa, wordt ‘Spa Monopole’. In hetzelfde jaar wordt het natuurlijke mineraalwater SPA® Reine gelanceerd. Het wordt meteen een groot succes. Het ambachtelijke bedrijf verandert steeds meer in een industriële organisatie, maar blijft een Belgisch en onafhankelijk familiebedrijf.
1923
Er wordt een wedstrijd uitgeschreven om het nieuwe logo van de SPA®-flessen te ontwerpen. De Franse illustrator Jean d’Ylen wint uiteindelijk met zijn Pierrot, die vandaag nog steeds het embleem is van de natuurlijke mineraalwaters van SPA®.
1923 – 1999
Het merk lanceert limonades (SPA® Citroen, SPA® Sinaasappel, SPA® Grenadine, SPA®, Lemon Cactus, SPA® Citrus Fruit) en een subtiel bruisend water (SPA® Marie-Henriette).
2013
Lancering van het assortiment gearomatiseerde waters: SPA® innoveert door bruisende, gezonde en suikervrije dranken te creëren.
2017
SPA® lanceert nieuwe natuurlijke niet-bruisende limonades onder de naam Spa Duo met verrassende smaakcombinaties.
2020
De Alliance for Water Stewardship (AWS) kent het wingebied van Spa het Platinum-certificaat toe, het meest prestigieuze label voor duurzaam grondwaterbeheer ter wereld. Niet voor niets is, als pionier van duurzame ontwikkeling, het motto van Spa Monopole ‘putten zonder uit te putten’. Als de waters van SPA® de weldadige effecten hebben die we ze vandaag toedichten, dan is dat omdat ze al generaties lang zijn beschermd door een verbod op landbouw- en industriële activiteiten en het gebruik van pesticiden, meststoffen en chemische grondverbeteraars in het waterwinningsgebied.
2021
Spa Monopole biedt vandaag de dag werk aan ongeveer 600 mensen, waarvan de meesten afkomstig zijn uit de regio Spa. Het natuurlijke mineraalwater SPA® Reine, marktleider bij de natuurlijke mineraalwaters in de Benelux, blijft een belangrijke pijler, maar het bedrijf produceert ook bruisend water, waters met een smaakje en limonades op basis van 100% ingrediënten met een natuurlijke oorsprong.
2025
SPA® staat al decennialang synoniem voor water van hoge kwaliteit, maar ook voor een beschermde natuur. Om het afval en de CO2-uitstoot als gevolg van haar activiteiten te verminderen, innoveert Spa Monopole continu. De fles van SPA® Reine wordt bijvoorbeeld steeds milieuvriendelijker en er wordt gezocht naar alternatieven voor verpakkingen van PET of glas. Tegen 2025 wil de Spadel-groep 100% van haar verkochte verpakkingen inzamelen en zo 100% hergebruikte of gerecyclede materialen gebruiken voor de verpakkingen.
Sinds de bouw van de fabriek, 100 jaar geleden, is er naar schatting meer dan 23 miljard liter water gebotteld.
SPA® Reine, steeds meer ecologische flessen
Het natuurlijke mineraalwater van SPA® wordt gebotteld met het grootste respect voor de mens en het milieu. Om het gewicht en de ecologische voetafdruk van haar verpakkingen te verminderen, is de fles van SPA® Reine van 1,5 liter tussen 1971 en 2021 al 53% lichter gemaakt. Tegenwoordig worden de flessen van SPA Touch gemaakt uit rPET, een 100% gerecyclede en recyclebare soort plastic. Deze innovatie zal in de komende jaren op alle flessen van SPA worden toegepast.